ДОСВІД ГРУЗІЇ ЩОДО АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ, СВОБОД І ЗАКОННИХ ІНТЕРЕСІВ ГРОМАДЯН В УМОВАХ ВІЙН ТА ВОЄННИХ КОНФЛІКТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-9656/2024-15-5Ключові слова:
адміністративний орган, вирішення проблем, гарантії, ефективність, житло, законодавство, інтеграція, права на житло, розпорядча та виконавча діяльність, стабілізація, тимчасово переміщені особиАнотація
У статті розкрито позитивний досвід Грузії щодо адміністративно-правового забезпечення прав, свобод і законних інтересів громадян в умовах війн та воєнних конфліктів. Актуалізовано, що Грузія має повчальний для України успішний досвід законодавчого та адміністративно-правового регулювання захисту прав на житло переміщених осіб. Законодавчі положення, розпорядча та виконавча діяльність грузинських адміністративних органів спрямовані на надання належного житла тимчасово переміщеним особам та їхній інтеграції у суспільство. Державна стратегія щодо внутрішньо переміщених осіб та План заходів щодо їх реалізації ухвалені урядом у 2007 р. та 2008 р. після російської агресії. Ці документи базуються на пріоритетах, визначених ООН та Світовим банком, а також на результативному аналізі потреб внутрішньо переміщених осіб. Згідно із законодавством Грузії, переселенцям надається житло на тривалий строк, і вони не підлягають виселенню з житлових приміщень, які не належать їм на праві власності. Окрім того, визначено, що житлова територія, що перебуває у правовому володінні переміщеної особи, має бути безпечною, здоровою та санітарно придатною. Компетентні адміністративні органи мають гарантувати, що кожна внутрішньо переміщена особа має належне житло, а саме проживання в безпечних умовах. Із метою поліпшення умов проживання переселенців виділяються значні державні та донорські кошти, що забезпечує реконструкцію існуючих приміщень, переселення власників у власні побудовані за публічні кошти будинки та стимулювання їх переселення у регіони Грузії, що розвиваються. Для виконання цих проєктів були використані як державні фінанси, так і кошти місцевих фондів розвитку, а також підтримка міжнародних гуманітарних агентств та програм Європейського Союзу. Заходи спрямовані на стабілізацію та інтеграцію переміщеного населення та служать як приклад ефективного вирішення проблем, пов’язаних із захистом прав на житло в умовах конфлікту та переміщень.
Посилання
გეგმის რეალიზების შემდეგ სტრატეგიის შემუშავება – VPO 2009-2012 წლის ოქტომბერში. MATSNE. 2010. https://www.matsne.gov.ge/ka/document/view/2254098?publication=0
დევნილთა სტატისტიკა სტატუსის ჩამორთმევის, შეწყვეტისა და შემოსავლებისმიხედვით. IDFI. 2018. https://idfi.ge/ge/idps_in_georgia_statistics
Dickinson P. The 2008 Russo-Georgian War: Putin’s green light. ATLANTICCOUNCIL. 2021. https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/the-2008-russo-georgian-war-putinsgreen-light/
Dickinson P. The 2008 Russo-Georgian War: Putin’s green light. ATLANTICCOUNCIL. 2021. https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/the-2008-russo-georgian-war-putinsgreen-light/
საქართველოს კანონი. საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდანიძულებით გადაადგილებულ პირთა – დევნილთა შესახებ. Matsne. 2022. https://matsne.gov.ge/ka/document/view/2244506?publication=7
საქართველოს კანონი. საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდანიძულებით გადაადგილებულ პირთა – დევნილთა შესახებ. Matsne. 2022. https://matsne.gov.ge/ka/document/view/2244506?publication=7
დევნილთა უფლებები. LEGALAID. https://legalaid.ge/ka/services/184/%1%E1%83%94%E1%83%91%E1%83%98
საქართველოს კანონი. საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდანიძულებით გადაადგილებულ პირთა – დევნილთა შესახებ. Faolex. 2023. https://faolex.fao.org/docs/pdf/geo205254.pdf
საქართველოს 2011 წლის სახელმწიფო ბიუჯეტის შესახებ. საქართველოსკანონი. MATSNE. 2023. https://matsne.gov.ge/ka/document/view/1156814?publication=4
პრეზიდენტის ყოველწლიური ანგარიშის ფაქტების შემოწმება: იძულებით გადაადგილებული პირები. TRANSPARENCY. 2011. https://www.transparency.ge/ge/blog/% %93%E1%83%92%E1%83%%94%E1%83%91%E1%83%98